KLASSENE PÅ ZENIT

Varierte ukentlige

klasser på Zenit Yoga

Her finner du en oversikt over de ulike klassene vi tilbyr på Zenit. Mest yoga, noen andre bevegelsesklasser. 

ROLIG OG MYK YOGA

Restorativ Yoga og Mindfulness

Rolig klasse med fokus på åpning, avspenning og tilpasning. Klassen vil også inneholde noe pusteteknikker, bodyscan og meditasjon hentet fra mindfulnesstradisjonen. Denne klassen kan være et ekstra godt verktøy for deg som ønsker å bli mer til stede i livet ditt og lære deg å stresse ned i kropp og sinn.

Passer for deg som ønsker en veldig skånsom tilnærming til yoga, enten fordi du har vært/er skadet, har det vanskelig mentalt, er stresset, eller for deg som trener mye og trenger en pust i bakken og et frirom. 

Rolig Yoga

Rolig klasse med fokus på åpning, avspenning og tilpasning. Klassen vil også inneholde noe pusteteknikker, bodyscan og meditasjon hentet fra mindfulnesstradisjonen. Denne klassen kan være et ekstra godt verktøy for deg som ønsker å bli mer til stede i livet ditt og lære deg å stresse ned i kropp og sinn.

Passer for deg som ønsker en veldig skånsom tilnærming til yoga, enten fordi du har vært/er skadet, har det vanskelig mentalt, er stresset, eller for deg som trener mye og trenger en pust i bakken og et frirom. 

Myk Yoga

En klasse hvor øvelsene settes sammen i en rolig flyt, med fokus på individuell tilrettelegging. Klassen vil også inneholde enkle pusteøvelser og avsluttes med en lang avspenning.

Passer for deg som ønsker en rolig og skånsom tilnærming din yogapraksis, eller som ønsker en time med rolig, deilig flyt, uten avanserte øvelser.

Tibetansk Yoga (NY!)

Tibetansk yoga, eller Tibetansk Healing Lu Jong Yoga er en yogaform som har opphav i buddhismen og tibetansk sjamanisme. Tibetansk yoga fokuserer på de 5 elementene – jord, vann, ild, vind og rom (space). Både de fysiske øvelsene, pusteøvelsene og meditasjonene i denne klassen jobber med å balansere elementene og nervesystemet og fremmer selvregulering og opplevelsen av embodiment (kroppsliggjøring). Tibetansk Yoga er en mer rituell og sammensatt form for yoga enn tradisjonell hatha yoga.

Mer om Lu Jong: www.lujong.org

Passer for alle.

Yin Yoga

Yin yoga er en rolig klasse hvor vi holder yogastillinger over lengre tid, i utgangspunkt uten utstyr. Utstyr brukes hvis tilpasning er nødvendig. Mens vi er i posisjonene jobber vi med fokus og pusten. Dette gir mulighet for å tøye og styrke dypt i muskulaturen, bindevev og leddbånd. Mellom stillingene har vi flytende og styrkende overganger. Yin yoga er taoistisk yoga, en klassisk kinesisk form for yoga.

Passer for alle.

 
 
 
 
 
 

GRUNNLEGGENDE YOGA

Yoga Nybegynner

Yoga nybegynner er en introduksjon til klassisk yoga, og henter inspirasjon fra flere ulike yogastiler. Klassen bygger styrke, smidighet, utholdenhet og balanse med en jevn progresjon av øvelser. Dette er en klassisk yogaklasse; med solhilsen, stående ,sittende, liggende og inverse stillinger og avspenning til slutt. Enkle pusteøvelser vil også introduseres. Vi har fokus på en grundig introduksjon til øvelsene – dette legger et solid grunnlag for en videre yogapraksis.

Passer for deg som er i normalt god form og ønsker å prøve en generell introduksjon til yoga.

Yoga Videre

Yoga videre er en naturlig fortsettelse fra yoga nybegynner og klassisk yoga. Vi ser på flere og mer avanserte øvelser, samt har mer fokus på detaljer og korrigeringer i stillingene. Flere pusteøvelser og filosofi/teori blir også introdusert.

Passer for deg som har gått yoga nybegynner, eller har noe erfaring med yoga fra før, f.eks fra treningssenter. Passer også hvis du har hatt noen års opphold fra yoga.

 
 
 

DYNAMISK AKTIV YOGA

Slow Flow

Slow flow er en vinyasaklasse med fokus på detaljer i øvelsene, men også det å ta seg tid, utforske og gå dypere inn i yogisk filosofi. Øvelsene settes sammen i en rolig flyt, noe som gir mer tid og rom for individuell tilrettelegging. Både temaklasser (f.eks bakoverbøy) og generelle klasser.

 

Passer for deg som har 1 år + erfaring og ønsker å gå litt videre og dypere i din praksis, og som ønsker litt lavere tempo enn på vinyasa-klassene.

Kreativ Flyt (NY!)

Nøkkelordet for denne timen er Frihet. En invitasjon til å praktisere yoga asanas i kombinasjon med fri og intuitiv bevegelse, kunnskap om pusten, mindfulness og det å være i øyeblikket. Instruktøren former timen etter gruppens behov, dagens stemning,  filosofisk tema, rådende element i naturen, eller annet som inspirerer og byr på innsikt.

Passer for deg som har praktisert yoga eller annen body-mind praksis en stund, og vil utvide horisonten i din individuelle praksis.

Funksjonell Yoga (NY!)

Funksjonell yoga er en klasse som bygger på tradisjonell vinyasa yoga, men som er tilpasset en mer moderne forståelse av kroppen og dens bevegelsesmønstre. Funksjonell yoga tar utgangspunkt i LYT-metoden, en retning innen moderne yoga utviklet av fysioterapeut Lara Heimann.

For mange av oss innebærer hverdagslivet mye stillesitting og uhensiktsmessige bevegelser. I denne timen forsøker vi å motvirke ubalanser og kompensasjons-mekanismer gjennom å jobbe med styrke, spesielt av kjernemuskulatur, og fleksibilitet gjennom aktive øvelser framfor mer statiske stillinger, samt optimalisering av kroppsholdning (posture). Vi utforsker bevegelse i alle retninger og jobber med innlæring av bevegelsesmønstre og «flows», som tar utgangspunkt i naturlige bevegelser og utfordrer hjerne og kropp.

Funksjonell yoga passer de fleste da det er mulig med tilpasninger til ulike nivå.  Passer spesielt godt for deg som er noe vant med yoga og ønsker en litt annen tilnærming, og også deg som driver fysisk trening med repeterende bevegelsesmønstre, som kan gi ekstra belastning på deler av kroppen.

Vinyasa 1

Vinyasa betyr “øvelser synkronisert med pust”, og i disse klassene fletter vi pusten sammen med aktive, dynamiske øvelser. I Vinyasa yoga bruker man deler av solhilsen gjennom hele klassen mellom øvelsene for å holde på varmen og flyten. Vinyasa 1 utdyper praksisen fra yoga videre og øker tempoet og vi legger inn flere og mer utfordrende øvelser.

Klassen som kun heter Vinyasa på timeplanen har et litt mer åpent nivå men har fokus på aktiv flyt tilpasset de som kommer på morgenpraksis.

Passer for deg som liker en aktiv flyt, lekende øvelser og inspirerende musikk. Du bør være i god form og ha erfaring med dynamisk yoga fra før.

Ashtanga Yoga

Det viktigste kjennetegnet med ashtanga yoga er vinyasa-prinsippet, som kombinerer pust og bevegelse i en dynamisk flyt. I ashtanga yoga er rekkefølgen av yogastillinger nøye sammensatt, og kalles serier. 1. serie inneholder øvelser som gjør at man åpner kroppen, jobber med styrke, utholdenhet, balanse og konsentrasjon. Klassen gir enten delvis eller full gjennomgang av 1. serie.

For å delta på Ashtanga ledet er det en fordel, men ikke nødvendig, at du har erfaring med ashtanga yoga fra før. Du bør være i god form og ha erfaring med dynamisk yoga fra før.

Vinyasa 2

Vinyasa betyr “øvelser synkronisert med pust”, og i disse klassene fletter vi pusten sammen med aktive, dynamiske øvelser. I Vinyasa yoga bruker man deler av solhilsen gjennom hele klassen mellom øvelsene for å holde på varmen og flyten. Vinyasa 2 utdyper praksisen fra vinyasa 1 og øker tempoet og vi legger inn flere og mer utfordrende øvelser.

Passer for deg som liker en aktiv flyt, lekende øvelser og inspirerende musikk. En fysisk aktiv og krevende klasse. Du bør være i god form og ha god erfaring med dynamisk yoga fra før. Vår mest fysisk krevende klasse.

 
 
 
 
 
 
 

FLYGENDE YOGA

Yogaswing

Yogapraksis i yogaswingen.

Yogaswingen er et fantastisk verktøy som kan fungere som en trygg støtte, men også by på nye utfordringer. Ikke minst er swingen nyttig for å bygge opp styrke i kroppen og spesielt i forhold til å styrke overkroppen. Det er med andre ord en utrolig variert bruk og mange muligheter både til å avansere og utfordre praksisen, og til å trygge og nære til deilig tøying og avspenning.

Yogaswing appellerer ofte til dem som liker å leke, være opp-ned og fly litt i luften. Treningsformen er egnet for alle som ønsker mer fokus på styrke, men også om du har behov for å avlaste håndledd og skuldre som en avveksling fra vanlig yogapraksis. Denne klassen vil ha fokus på styrke og rolig flyt. Vi jobber oss gjennom ulike posisjoner og sekvenser og bygger opp styrken gjennom semesteret.

På denne klassen bør du ha erfaring med yoga fra før (helst 1/2-1 år), siden dette er en relativt utfordrende time, men du trenger ikke å ha tidligere erfaring fra yogaswing. Er du nybegynner i yoga kan du delta på vårt 5-ukers introkurs i yogaswing, se nettsiden for oppstartsdato.

Yogaswing Akro

Akrobatisk yogapraksis i yogaswingen.

Yogaswingen er et fantastisk verktøy som kan fungere som en trygg støtte, men også by på nye utfordringer. Yogaswing appellerer ofte til dem som liker å leke, være opp-ned og fly litt i luften. Denne klassen har flere elementer av lek, sekvenser, utfordringer og avanserte øvelser. Vi bruker mer tid i slynga og opp-ned.

På denne klassen bør du ha erfaring med yogaswing eller akrobatikk fra før, siden dette er en relativt utfordrende time. 

 
 
 

ANDRE BEVEGELSESKLASSER

Nærvær (NY!)

Denne klassen vektlegger utforskende bevegelse og oppmerksomt nærvær (mindfulness) i og gjennom kroppen. Vi benytter oss av øvelser fra en rekke somatiske tradisjoner og også improvisasjon, alt for å øke kapasiteten til indre og ytre sansing og følelsen av å være tilstede i egen kropp.  Klassen tar utgangspunkt i at rolig bevegelse fremmer økt bevissthet og at variert bevegelse fremmer læring og resiliens. Vi utforsker blant annet bevegelseskontraster (som tung & lett, rask & langsom, slitsomt & enkelt, aktivitet & pauser) og det å initiere bevegelse fra ulike deler av kroppen, samt mellomrom, overganger, pust og hvile.  

Passer for deg som er interessert i å utvide og utforske bevegelsesrepertoaret ditt. Supplerer yogapraksis og annen trening men står også alene som en oppmerksomhetspraksis. Klassen går: 15.10/29.10/12.11/3.12/10.12

Pilates

Pilates er en metode for bevegelse og stryke av kropp samt aktivering av sinn med det formål å øke kroppsbevissthet. Pilatesmetoden har seks prinsipper: pust, konsentrasjon, kontroll, sentrering, presisjon og flyt. Det man kan forvente av pilatestrening er å lære en ordnet serie som bearbeider hele kroppen. Målet er blant annet å styrke og tøye kroppen under hver øvelse.

Passer for deg som liker stryke, fleksibilitet og få ytterligere kroppskontroll  via dynamiske øvelser og inspirerende musikk. Du bør være i rimelig god form.

 
 
 

Følg med.

FAQ
Brukervilkår
Personvern

Etikk på Zenit

Ressurser